Andre Sider af mig

mandag den 10. april 2023

03:18

 Udenfor er mørket totalt. Alt og alle gemmer sig, mens månen har slukket for lyset.

Det eneste, der bevæger sig rundt i den natsorte have, er lydene fra de dyr der desperat søger at gemme sig for rovjagende sultplagede to- og firbenede. Puslen i græsset, spinkle knaselyde fra buskenes grene - og pludselig................

Skriget fra en tyst svævende natugle, der kalder på sin mage.

Og i det fjerne lydene, der kun høres fordi alt er stille - rævens tænder, der hapser endnu en bid  natmad, grævlingens snøften, mens den leder efter lækkerier i den let fugtige jord, vingeslagene fra den før så skrigene natugle, efter den har slukket livslyset for endnu en mus.

Jeg hapser mig også en bid natmad - her hvor klokken stædigt fortsætter sit uendelige korstog mod tidens stilstand. Eller rettere - en slurk varm breakfast-tea, der sørger for at mine stadig søvntunge øjne kan åbnes længe nok til at se, hvordan kanten af det totale sorte begynder at flosse, og tillade enkelte ganske svage lysstråler fra den kommende dag at slippe igennem.

Ikke mange, for natten bestemmer stadig alt. Og våger over sine beboeres muligheder for fodertid.

Pludselig rumler min mave fornærmet - Er det da kun natdyrene og huskatten, der skal fodres på det her ukristelige tidspunkt ? Eller kunne du måske forledes til at fatte, at også Jeg har behov ? Jeg, din trofaste mave, som du gennem årene har budt så meget, pint så meget, plaget så meget med udrensninger, pulvere, kikkertbesøg, og alt muligt andet ? Jeg har behov, har jeg !

Og ude fra køkkenet hører jeg den spinkle stemme, fra gårsdagens ekstra, og ekstra møre, kalvekotelet, indsmigrende fortælle mig hvor meget godt den ville kunne gøre for "den stakkels mave" hvis jeg bare skar den i tynde stykker og serverede den på et godt stykke brød med tandsmør.........

Udenfor i haven bli'r der tavst. Som lyttede alle de før så aktivt jagende og spisende natdyr til debatten mellem min mave, jeg, og den kolde men saftigtmøre kotelet. De eneste, der hviskende blander sig, er de snu rotter, der skynder sig at tilbyde væddemål på udfaldet - Odds 3 for 1 på at mennesket er stålsat nok til at holde sig fra natsmovsning. 8 for 1 på, at koteletten æder Ham - og 1,5 for 1 på at han knækker og smovser.......

Godt de kun vædder kerner, for alle de, der troede jeg var stålsat - tabte......

Og mens lydene udenfor igen stille hvisker frem, nyder jeg den nu tyndt udskårne kote-ganske-let på smør med brød under - og beslutter mig til at dette slet ikke er den værste måde at indlede endnu en dag på.

For sådan er det jo for os alle - natdyr, nyctofile, sovende katte, og andre der klokken 04:00 er lysvågne og ser lyset bryde nattens fløjl.

Bare én dag ad gangen.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar