Andre Sider af mig

søndag den 5. november 2017

Rygterne si'r.......


Hvis der er noget, der kan være sejlivet, så er det rygter.

I ved, den slags snak mellem mennesker, der opstår af uvidenhed, og fodres af lyst til spænding.  For så at være noget af det mest sejlivede, der findes. Sådan et rygte kan have et langt, og potentielt ødelæggende liv - hvis altså det bliver fodret undervejs, med nye spændende detaljer.

Og er der nogen, der kan blive genstand for netop dén type rygter, så er det i allerhøjeste grad en forholdsvis ny-ædru alkoholiker som jeg selv.

Ikke bare har jeg et liv bag mig, med masser af underlige begivenheder, svigt, utroskab, og hvad ved jeg. Jeg er jo også lige pludselig slet ikke, som jeg var, dengang før.......

Før jeg blev ædru.

Jeg er jo pludseligt socialt tilbageholdende. Og ud af det blå er jeg holdt op med at besøge de mennesker, jeg besøgte før......

Før jeg blev ædru.

Så er der jo også alt det der, med alle de sygdomme, jeg pludseligt har erhvervet mig.  Som medfører, at jeg slet ikke gør alt det, jeg gjorde før........

Før jeg blev ædru.

Så der må jo så absolut være et eller andet i vejen. Et eller andet, der intet har at gøre med det der, jeg skriver så flittigt om på blog'en. Den var der jo heller ikke, den der blog, før.......

Før jeg blev ædru.

Måske er der så noget om det, der bliver hvisket i krogene. Det, der bliver fortalt fra ven til ven, bekendt til bekendt, under løfte om absolut tavshed - absolut tystnad - for det er jo sikkert ikke sandt, vel ? Men nu har du jo fået det at vide - nu er du sikret på forhånd, hvis det nu skulle vise sig alligevel at være sandt, det der fra før......

Før jeg blev ædru.

Det gør ondt, at finde ud af hvad der bliver spredt mellem de mennesker, jeg mente jeg kunne  have tillid til. Ondt, at skulle - for x'ende gang - bruge mental tid på at fortælle ærligt, hvad der egentlig skete, før......

Før jeg blev ædru.

Men jeg ved, at med alle de rygter, der er i omløb, vil det tage sin tid, at komme til bunds i bunken af dem, og få dem aflivet - én gang for alle. Tid, jeg ved jeg er nødt til at acceptere, som en del af min vej mod vedblivende ærlighed og åbenhed. Tid, jeg ved, er godt investeret.

For jeg er ædru.

At jeg så kun ser mig selv istand til at kunne holde den ædruelighed fireogtyvetimer ad gangen, er en af virkeligheder, jeg hellere vil snakke om - og uddybe overfor de mennesker, der måtte have lyst til, og være interesseret i, at vide hvad livet - m i t liv - som ædru alkoholiker indeholder. Samt hvad det indeholdt, før......

Før jeg blev ædru.

For jeg finder det bedst, at de mennesker, der måtte have interesse i mig, og som ønsker at være tæt på mig i mit liv, hører sandheden fra hestens egen mund. Sandheden, om alt hvad der førte frem til....

At jeg blev ædru.

Jeg ved godt, at det kan komme til at gøre ondt, at skulle fortælle ærligt om den virkelighed, der har ført til de mange, spændende, ondskabsfulde, mærkelige rygter. Men jeg tør godt være ærlig og åben, det er nemlig en vigtig del, af det.........

At være ædru.

Og dét - har jeg tænkt mig at vedblive at være - én dag ad gangen. Lige som jeg har tænkt mig at tage fat på rygterne - ét ad gangen. For kun ved at tage fat i dem, når de opstår, og jeg ikke derved skader nogen, kan jeg søge dagligt at holde fast i det rygte, jeg ved er sandt, og som jeg allerhelst vil høre......

At jeg er ædru.

2 kommentarer: