Andre Sider af mig

lørdag den 18. februar 2017

Dagens Brændstofspriser


Hvad koster det egentlig at tanke sig selv op? At fylde den indre beholder med det eneste brændstof, der kan få hverdagen til at køre som jeg gerne vil have den til at gøre ?

Mens jeg sidder og nyder at indtage min krops brændstof, og adspredt spekulerer på min økonomi, opdager jeg at mine tanker begynder at kredse omkring priserne på de forskellige madvarer. Æg, mælk, kaffe, brød og kød - alt sammen når en tur forbi mit indre øje, og bliver vurderet prismæssigt.

Samtidig med, at jeg i tankerne begynder at sætte regneark op, der skal kunne hjælpe mig med at finde frem til det bedste og billigste indkøbssted - når både afstand, indkøbsmængder, priser, og transport bliver indregnet.

Der skal jo noget økonomi til, for sådan at kunne overleve på daglig basis, og når man så ikke har den store forkromede indtægt, må man sætte tæring efter næring - kan jeg høre mig selv tænke.

Pludselig går det op for mig, at jeg har glemt at tænke over prisen på den vigtigste af alle mine fødekilder. Den føde, der gør at jeg kan holde mig ædru, og hjælpe andre til at opnå ædruelighed.

En føde, jeg aldrig vil kunne sætte ind i et regneark. For hverken afstand eller pris har nogen betydning.

Nogle kalder dén føde for åndelig. Selv kalder jeg den for livsnødvendig, og må erkende at den aldrig må mangle i mit indre fadebur. For selvom prisen for at nå hen til den har været ufattelig høj, og kostet mig næsten alt jeg havde, er det daglige indtag af den gratis for altid.

Den er samtidig basis for al anden fødeindtagelse, for stopper jeg med at indtage dén, varer det ikke længe før jeg også stopper med at indtage alt det andet, og kun indtager én ting resten af mit liv. Et liv, som ville blive ret kort, da min krop og mit sind ikke ville kunne holde til dén fejlernæring ret længe.

Så selvom jeg naturligvis håber, at priserne på de andre fødevarer holder sig i ro - jeg har jo kun en begrænset økonomi - er jeg fuldt ud villig til at betale hele prisen på den føde, der holder mig ædru.

Hvad den koster, spørger du ?

Den koster Åbenhed, Villighed, Ærlighed, Tillid, og Tro - og en busbillet til det nærmeste AA-møde.

En pris, mit sinds og min sjæls økonomi gerne betaler med glæde.

1 kommentar: