Andre Sider af mig

torsdag den 1. juni 2017

Er jeg ansvarlig.....


..... for hvad andre opfatter, tænker og gør ?

Et spørgsmål, jeg var nødt til at stille mig selv her til morgen, da et af mine opslag på Facebook bed mig i bagdelen. Jeg havde delt et billede, der postulerede at "Jeg er ansvarlig for det, jeg siger - jeg er ikke ansvarlig for det, du opfatter ".

(Orig. I am responsible for what I say, I am not responsible for what you understand).

Og egentlig ville jeg have nøjedes med at besvare responsen på opslaget i Facebook-regi - indtil jeg begyndte at tænke dybere over det hele.

Hvorefter jeg fandt ud af, at mine tanker omkring netop dét emne, burde have en større mulighed for at blive læst, end ved at drukne i alle de uendeligt mange opdateringer, jeg og alle andre dagligt modtager på Facebook.

Derfor er denne dags blog helliget det ene emne, blogtitlen giver udtryk for.

De næste linier er et citat af min respons på Facebook.

(citat start)

Delingen var sket i kærlig påmindelse af, at jeg naturligvis bærer hele ansvaret for de ord der kommer ud af min mund, og den deri liggende mening eller intention - samt at det ganske naturligt er modtagerens helt eget ansvar, at opfatte det, i samme ånd som det er afsendt.

Uanset hvor meget jeg end anstrenger mig, kan jeg jo på ingen måde påtage mig ansvaret for andres opfattelser, meninger, eller intentioner. Jeg kan udelukkende have - og tage - ansvar for mine egne gerninger og ord.

Samt MÅDEN, hvorpå jeg siger eller gør ting.

Som forælder er ansvaret naturligvis udvidet - ikke til at have ansvar for hvordan barnet opfatter det, der er sagt, men at have ansvar for at sige det, så det ikke kan misforståes. Her er det, at fuld åbenhed og fuld ærlighed i allerhøjeste grad kan komme ind i det hele.

For er jeg fuldt åben og ærlig i det jeg siger til mit barn, og siger det uden omsvøb - vil barnets efterfølgende mulige i tillid stillede spørgsmål kunne opklare eventuelle tvivl om det, jeg har sagt.

Overfor andre, voksne mennesker, nægter jeg at tage ansvaret for, hvordan disse opfatter det jeg siger, skriver, eller gør. Men jeg gør gerne alt hvad jeg kan, for at sikre mig - igen - at det jeg siger, skriver, og gør, ikke bliver misforstået.

Og står gerne til ansvar for samme.

Mere kan jeg ikke, uden at fratage andre deres helt eget ansvar - det samme ansvar jeg selv har, når det kommer til min egen opfattelse af, hvad andre siger, skriver, eller gør.

(citat slut)

Indrømmet, det er lidt tøvende at jeg udgiver dagens blog. Får jeg startet en meningsfyldt snak - en givende debat - eller er det en frådende myretue, jeg er ved at stikke hånden ned i ?

Og tager jeg fejl ?

Er vi i virkeligheden allesammen ansvarlige for hvordan alle andre opfatter det, vi siger, tænker, og gør ?

Er JEG ansvarlig for DIN opfattelse af, hvad JEG siger, skriver og gør ?

Eller må jeg godt have lov til, at påtage mig mit eget ansvar for det, og så håbe på at du opfatter det, som jeg har ment det......

Krøllede tanker - som du, kære læser, forhåbentlig kan hjælpe med til at krølle rundt på.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar