Andre Sider af mig

mandag den 24. juli 2017

Tilbage til Fremtiden..........


........... for fremtiden er i dag.

Et af de goder, der ligger i at tage én dag ad gangen, og kun fokusere på de næste fireogtyve timer, er, at jeg får lært mig selv at fremtiden er lige her og nu. At den ikke, som jeg ellers kunne have tendens til at tro tidligere, var noget uhåndterbart, der først dukkede op senere i livet.

Hvis det da i det hele taget dukkede op, og ikke bare fortsatte med at være noget skræmmende, der helst ikke skulle komme forbi.

Men samtidig får det mig også til at indse, at den fremtid, jeg tager hul på hvert eneste minut, består af den fortid, der lige har været nutid. Og at den gør det, hele vejen tilbage til dengang jeg trak vejret for første gang i det her liv.

At den - min fremtid - dermed består af alle de gode og dårlige erfaringer, alle de fejltagelser og succes'er, og alle de udtalte og uudtalte ord, der er sket eller sagt siden.

Den er skabt af alle de kys, jeg har givet, og alle de skænderier, jeg har været en del af. Alle de sandheder, og alle de løgne, min hjerne har fabrikeret. Den indeholder mit liv, og begyndelsen på mine børns. Mine kæresters, koners, og forloveders afmagt og tårer.

Den indeholder alt, hvad jeg indtil dette øjeblik er og har været. Inklusive hundredetusindevis af brugte pantkroner, fra de flasker, hvis indhold har passeret min drøbel på vej ned mod en lever på overarbejde.

Og den - samme fremtid - indeholder dét øjeblik, jeg var mør, og erkendte at jeg ikke kunne styre mit liv. Det øjeblik, jeg for alvor erkendte at jeg er alkoholiker, og aldrig bliver rask.

Men for at jeg har kunnet komme frem til en sådan erkendelse af min fremtids basis, har jeg været nødt til at pille massevis af nullermænd ud af min navle. Været nødt til at se, at alt det snavs, jeg har haft i mit liv, har haft en til tider ødelæggende effekt, på den fremtid, jeg i min betændte hjerne før i tiden malede så rosenrød.

Og været nødt til at indse, at jeg ingen fremtid har, hvis jeg ikke erkender og tager vare på min fortid.

På den måde, kan de Løfter min behandling har lært mig eksisterer, vise sig at være sande og hjælpe mig til at forme den fremtid, der starter med de næste fireogtyve timer.

Ædru - og med Sindsro, Mod, og Visdom.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar