Andre Sider af mig

mandag den 21. november 2016

Kom hviledagen.........

........ i hu, står der i de gamle anvisninger på hvordan man forventede at den gudfrygtige levede.

Selvom jeg ikke just må kunne siges at være gudfrygtig, så valgte jeg at gøre, hvad de gamle skrifter forlangt. Og kom min hviledag i hu, så min søndag blev til en dag, der bare var ren afslapning, formiddagshvil, seriekigning, og naturligvis det mest afslappende af alt - søndagsmødet.

På den måde forsvandt en af mit livs dage, efterladende et varmt minde, bestående af lige dele nydelse, afslapning, og dovenskab. En skøn dag.

Som efterfølgende bliver afløst af mandag. Den der dag, der næsten altid præsenterer sig selv med lettere skingre krav om aktioner, reaktioner, handlinger, møder der skal nåes, møder der skal planlægges, og alt det der, der jager os gennem de efterfølgende dage, så vi kan ende ved endnu en hviledag, lettere brugte og med stærkt brug for at slappe af.

Det fik mig til at tænke.

Hvorfor dog ikke bare klippe den der hviledag i mindre stykker, og så nyde disse små bidder afslapning i løbet af den ellers så travle uge ? Putte dem i lommen, og tage en enkelt op, når der er brug for det - når man føler sig mest stresset, forjaget, og gram i hu ?

Så kan man indtage et enkelt lille hvil, hvad enten det består af en lille formiddagslur i et hjørne af arbejdspladsen, et afslappet seriekig på smartphonen, eller det bedste af alt - et møde med ligesindede, hvor alt kan deles og forståes.

Prøv det. Bare en enkelt gang. Og du vil finde ud af, at din hviledag kan klippes i uendeligt mange bidder, der alle i løbet af ugen vil kunne give dig indvendig fred og sindsro, og medvirke til, at du ankommer til den i de gamle skrifter fastlagte hviledag i god ro og orden.

Du vil måske endda opdage, at du nyder hviledagen endnu mere, og ikke længere gruer for den der foranstående skingert desperate mandag, der næsten altid efterfølger din hviledag. Måske vil du endda opdage, at selv mandagen bliver rolig og fredelig.

Skønne tanker, ikke ? De kan blive til virkelighed, hvis du bare snupper små bidder af hviledagen med til resten af ugen, og bruger dem fornuftigt.

Og pludseligt - er Dage ikke hvad Dage har været.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar