Andre Sider af mig

søndag den 6. november 2016

Søndag morgen.....

.... Og endda en af den slags, der ikke er så mange af i mit liv. En tidlig søndag morgen. Sådan en, hvor man kan sidde og se mørket kæmpe med lyset om magten. Og hvor lyset uimodståeligt vinder retten til at indtage verdenen - endnu en gang.

Min morgenradio kører i baggrunden, mens det første af dagens 6 små måltider bliver indtaget. I baggrunden kan jeg høre min kaffemaskine snorke livgivende, mens koldt vand bliver transformeret til kogende, og dryppet ned over det sortbrune pulver, der for bare nogle få måneder siden var omgivet af grønt frugtkød som bønne.

Og det går op for mig, at intet af det, jeg indtager her til morgen, stammer fra mit nærområde. Ja faktisk er noget af det meget langt væk fra mit postnummer. Majsen i mine cornflakes er med største sikkerhed ikke fra danske marker, men nok nærmere tyske. Sukkeret, jeg er så sparsom med på toppen af majsflagerne, er fra sydtyskland, og mælken fra Holstebro. Mens kaffen er fra de afrikanske kaffeplantager, hvor underbetalte hænder har forberedt den på rejsen frem til min kop.

Så rent faktisk er det kun det vand, kaffemaskinen snorkende drysser ud over de malede bønner, der er fra mit nærområde. Det er Nimtoftevand. Blødt og dejligt Nimtoftevand, der i sin nuværende form er medvirkende til at sørge for at få de slumrende livsånder til at vågne i mig, og gøre mig parat til Dagens Dont.

Tak Nimtofte.

Men hvad er så Dagens Dont ? Det er noget så ualmindeligt som et besøg hos en dansk kunstner, hvis næste cd er lige på trapperne, og som frigives til salg 11/11.

Han hedder Esben Kronborg, og jeg har for nogle år siden haft fornøjelsen af at kunne præsentere ham i et af de timesprogrammer, jeg lavede med forskellige danske kunstnere. Det var naturligvis mest lokale kunstnere, der blev taget ind, men ind i mellem faldt jeg over en kunstner, der i så høj grad glædede mit øre, at jeg ikke kunne andet end lave en time med vedkommende.

En af dem var altså Esben fra Horsens. Og nu skal jeg så ned til ham, for sammen med en håndfuld af hans følgere på FB at bedømme/anmelde hans nyeste album. Jeg har taget optagegrej med, for naturligvis kan jeg ikke lade være med at lave begivenheden til en udsendelse, der kan sendes på de lokale radiostationer.

Men inden da, skal jeg altså lige vågne. Hvilket som tidligere skrevet er en let sag, når kombinationen af Nimtoftevand og afrikansk bønnepulver rammer mine smagsløg, og fra min mave spreder den livgivende koffein i mit system. Den er brygget forholdvis mild - så jeg kan tage hensyn til den skrantende fordøjelse.

Men den får mig vækket, mens lyset udenfor afslører en dag, der bliver fyldt med vat på himlen og sus i skørterne. Så inden jeg om lidt tager min FlashMic og mine ørebøffer i hånden, for at begive mig ud i verdenen - vil jeg da lige ønske dig en god søndag, kære læser.

Brug den til det, du har lyst til. Det gør jeg.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar