Andre Sider af mig

torsdag den 17. november 2016

Mere end ord.

Et godt billede siger mere end ord, mener kloge mennesker mange gange. Jeg er nu en smule uenig med dem, når det drejer sig om at fortælle hvordan jeg selv har det. For efter min ringe mening, vil et billedes udtryk altid være afhængig af øjet, der ser, og ikke så meget af den person, der har taget det.

Naturligvis kan billeder præsentere virkeligheden på en ordløs måde, der langt overstiger de ord, der kunne bruges til at beskrive dem. Vi danner jo vore egne ord ubevidst, når vi kigger på et billede. Og går på den måde mange gange den vej, fotografen ønsker vi skal gå. Vi bliver fanget af den mening, fotografen havde da billedet blev taget, og ser bort fra den virkelighed, der er udenfor billedets rammer.

Netop den virkelighed er det, jeg søger at beskrive med min daglige blog. Den virkelighed, der er udenfor billedet af mig, og samtidig gemt indeni det portræt du, som læser dette, har af mig. For det fysiske billede af mig, viser jo kun flige af det, der skete indeni mig, da det blev taget. Allerede sekundet efter, var virkeligheden en anelse anderledes, og dermed også jeg selv.

Måske er det billede, du har af mig i hukommelsen, gammelt. Måske stammer det fra en periode i mit liv, hvor du og jeg kendte hinanden anderledes. Vil du så ikke netop ubevidst huske, hvordan du tænkte om mig dengang ? Hvordan du oplevede mig og vores interaktioner sammen ? Og glemme, at både det billede, du "tog" af mig dengang, og du selv, var anderledes end billederne af både du og jeg er i dag ?

Men din virkeligheds opfattelse af mig, har stadig kun det indtryk, der prægede dengangs billede.

Jeg inviterer dig derfor, kære læser, indenfor i mig, for at give dig mulighed for at danne  nye billeder af mig, gennem de ord jeg bruger til at beskrive min hverdag og mine opfattelser. Ord, som jeg håber, kan give et væsentligt mere nuanceret billede af mit jeg, og måske endda være medvirkende til, at vi kan få en ny, positiv, og anderledes oplevelse af hinanden.

For hvad enten vi har mødtes tidligere i mit omtumlede og forvirrede virvar af et liv, eller vi først møder hinanden i dette øjeblik, har jeg et brændende ønske om at lade dig lære mig at kende, og måske komme til at lære dig at kende derigennem.

Så kan vi måske danne et fælles billede af hinanden, der virkelig siger mere end ord.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar