Andre Sider af mig

tirsdag den 27. december 2016

Eksperimenterne.........


...... står i kø for at komme ud i øjeblikket.

Næsten uanset hvad jeg går i gang med, opdager jeg nye måder og nye metoder. Især med min madlavning. Hvilket nu heller ikke gør det store, da jeg har levet de sidste mange år med velsmagende, men yderst uopfindsom mad. Ingen svinkeærinder - mad, som vor  mor lavede den.

Og hver gang jeg tillod mig at afvige fra den fastlagte måde at lave en ret på - de få gange, jeg fik lov til at være kok i det hele taget - så blev mine madkreative tanker kritisk overvåget, og mistænksomt smagt på.

I al ærlighed - med allergikere af den ene og den anden slags i huset, var der egentlig ikke noget at sige til, at der helst skulle holdes på det vante.

Det er jeg ved at være længe forbi.

Jeg råhygger med frisklavet rosmarinvand, der kan bruges til både brune kartofler og laks i butterdej - og til meget andet velsmagende. Samt med kød på 1000 nye måder, krydret så selv min stakkels sarte mave kan tåle at spise det. Og alligevel bruger jeg krydderier, jeg ikke ville have turdet gå i nærheden af tidligere. Spidskommen, allehånde, chili af den ene og den anden slags, og naturligvis altid helst friske urter.

Jeg har dem stående henne ved vinduet, mine krydderurter. Timian, Rosmarin, Basilikum, Mynte, og hvad jeg nu kan få fat i pottede. De bliver nussede og vandede efter alle kunstens regler, og bliver drejet så der kan komme sol på alle blade.

Pragtfuldt.

Så er det så, at I, mine kære læsere, måske forventer at jeg begynder at rose al den nye mad jeg laver. Men der bliver jeg nødt til at skuffe jer. Det er nemlig ikke alt sammen, der smager lige godt, når jeg serverer det for mig selv. Eller måske smager det godt, men ser ud som et trafikuheld.

Skidt med det. Bare jeg hygger mig, og samtidig sørger for at holde min kur, så der ikke er noget der sætter sig på sidebenene. Heller ikke, selv om det er jul og nytår.

Mad skal smage, og få mig i godt humør. Ikke banke nålen op på vægten - der har den været på vej op ad alt for længe før i tiden.

Ups - nu ringer ovnuret. Så er min laks i butterdej med porreringe kogt i rosmarinvand og vendt i creme fraiche - det hele lagt lagvis ovenpå skiver af kortkogte aspargeskartofler og toppet med tynde skiver blød ost - ved at være færdig.

Jeg håber dæleme det smager........

Ingen kommentarer:

Send en kommentar