Andre Sider af mig

torsdag den 20. oktober 2016

Morgenen.......

 .........er sort udenfor.

Oktobernatten holder stædigt fast i verden og nægter at overgive den til dagen. Det eneste lys udenfor er fra et par søvnigt skinnende gadelamper, og strålerne af liv fra de forskellige køkkenvinduer. ,

På denne tid af dagen er det tydeligt, hvor der bor småbørnsforældre og hvor der bor pensionister. De førstes vinduer lyser af morgenmad, madpakkesmøring, og travlhed. De sidsnævntes er mørke som den nat, der nægter at slippe taget.

Radioens morgenivrige værter blander musikken med glade, ivrige samtaler, hvis højeste formål er, at ledsage befolkningen gennem de første mørke timer, og give dagen lidt lys.

Selv hører jeg vel til gruppen af gamlinger, der enten via alder eller sygdom - eller en blanding af begge dele - ikke lige har det store nødvendige behov for at være vågne før lyset er brudt frem. Jeg har da også i en hel del dage taget mig den frihed, at vente med vækkeritualerne indtil det var lyst nok udenfor til at vove at stå op.

Men ikke i dag.

I dag vil jeg sidde med min morgenthe og nyde lysets fremkomst. Måden, det bryder nattens stålsatte favntag, og uimodståeligt skinnerr gennem sortheden, der i alt for mange timer har været livets ledsager.

Jeg vil lade lyse tanker gøre dagen tricket efter. Lade dem bryde gennem sortheden i mit sind, og nedturen i mit hoved, og drypvist lade dem vaske sindet rent.

Renset for alle de gentagede tanker, alle de tilbagevisende idéer, der så længe har plaget mig. Renset, så jeg kan løfte hovedet og kigge frit ud i den nu hastigt frembrusende morgen uden hele tiden at synke ned i selvbebrejdelse og selvhad.

Og jeg vil glæde mig til dagen. Glæde mig til de endnu ikke oplevede situationer og tanker, dagen kan byde på.

Glæde mig over livet.

Morgenen lyser udenfor nu. Omridsene af alt træder stærkere og stærkere frem, og bortjager nattens spøgelser. En morgenvrissende fugl jager skræppende over himlen, her hvor natten bliver til dag. Og trods skyernes grå hærgen henover himlen træder livets energi frem.

Og theen dufter i koppen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar